5 Belangrijke Tips voor een Topadvertentie voor Airbnb

Vanmorgen stond je op en je hebt bedacht dat je je woning op een verhuursite gaat zetten zoals die van Airbnb. Want je gaat 2 weken op vakantie en in plaats van dat de woning leegstaat, kan je deze beter verhuren en er een extra centje mee verdienen.

De advertentie van je woning is cruciaal om eventuele gasten aan te trekken. Voordat gasten gaan boeken, gaan ze eerst verschillende woningen “screenen”, waarschijnlijk ook nog op verschillende sites. Het is dus superbelangrijk om een goede advertentie te maken om eruit te springen en zorgen dat gasten uiteindelijk bij jou boeken.

Je kan deze tips natuurlijk ook gebruiken voor je advertentie bij andere verhuursites.

 

Het onderzoek

Voordat je gaat beginnen zal je eerst een aantal zaken dienen te onderzoeken.

Eerst moet je kijken voor wie je de advertentie maakt. Je moet je doelgroep kennen. Dit zal dus onder andere afhangen van de woning die je aanbiedt:

  • 2 kamer appartement of studio zal waarschijnlijk beter bij stelletjes of toeristen passen.
  • 4 kamer appartement zal meer een groep vrienden of groot gezin aantrekken.

Ook is de ligging van de woning belangrijk. Is deze gelegen in een typische/toeristische wijk van de stad, kan je de aspecten aangeven van het meekijken in de gewoontes van de mensen die er wonen. Staat je woning midden in de stad, kan je al meer doelgroepen aanspreken, zoals de zakenreizigers of toeristen.

 

Laat je van je beste kant zien

Jij bent diegene die het beste de woning kent maar ook zijn omgeving. Noem de eigenschappen van de woning maar zo bondig mogelijk. Potentiële gasten houden niet van lezen en willen eigenlijk de pagina screenen van boven naar beneden. Zorg dat je vragen beantwoord:

  • Welke services kunnen gasten verwachten?
  • Wat is de USP (Unique Selling Point ( = iets wat anderen woningen niet zouden hebben)?
  • Waarom zouden gasten zich goed voelen in je woning?
  • Hoe zit het met de locatie?

Zorg dat je veel over de locatie schrijft: cafés / restaurants, makkelijk te vinden openbaar vervoer, een paar minuten lopen van een belangrijke bezienswaardigheid, of van de winkel(centrum). Dit zijn vaak aspecten die toeristen belangrijk vinden.

Heb je een woning met een unieke iets wat gasten dienen te weten, schrijf er alles over. Dit kan een uitzicht zijn, een jacuzzi in de tuin, een nieuwe badkamer…

 

Beknopte samenvatting interieur

Stel je komt voor het eerst in je woning, hoe zou je dit beschrijven? Probeer in beknopte zinnen de gasten mee te nemen in je woning. Beschrijf de stijl, de geuren, de geluiden. Je omschrijving dient wel aangepast te worden aan je bovengenoemde doelgroep.

Voor een zakenreiziger is het belangrijk dat de wifi snel is, dat er een bureau aanwezig is met goeie stoel, dat de woning zich bevindt vlakbij een zakelijk gedeelte van de stad, dat de wijk rustig is waardoor er goed geslapen en gewerkt kan worden…

Voor gezinnen zijn andere aspecten van de woning weer belangrijk, zoals een gezellige woonkamer met grote LCD scherm, speelgoed die ze kunnen gebruiken, een vaatwasser om meer tijd met de kinderen te spenderen, vlakbij een speeltuin/attractiepark, …

 

Details enorm belangrijk

Details kunnen de besluitvorming van gasten doen versnellen.

Zorg dat je de ruimtes goed beschrijft, hoe de bedden zijn, hard of zacht? Is het toilet apart van de badkamer? Hoeveel badkamers zijn er aanwezig? Zijn er voldoende stoelen in de woonkamer? Is er mogelijkheid om buiten te zitten, een terras/balkon?

Bied je belangrijke services aan, zorg dat ze goed in beeld komen. Denk aan geleverde handdoeken, opgemaakte bedden, haardroger, zeep/shampoo, wellicht inclusief ontbijt. Airco en/of een zwembad, een pingpongtafel, een bbq zijn zaken die de gasten zeker zullen appreciëren. Denk aan alle details die belangrijk kunnen zijn voor de doelgroep die je aan wil trekken.

 

Net iets extra’s!

Is de concurrentie hevig in je stad/wijk, dan dien je net dat extratje aan te bieden die andere woningen niet zouden hebben. Beschrijf wat de gasten bij jou zullen vinden wat andere woningen niet hebben waardoor de ervaring voor hen nog intenser zal zijn.

Sommige extra’s zijn relatief goedkoop en zullen zorgen voor uiteindelijk meer aanvragen:

  • Plattegrond van de stad/regio met de belangrijk bezienswaardigheden
  • Fietsen ter beschikking stellen
  • Een Playstation met spelletjes
  • Gevulde koelkast met eerste behoeftes (drank, chips, friet, …)
  • Alles wat je kan bedenken die jezelf ook prettig zou vinden

Voordat gasten alle tekst zullen lezen, het eerste wat ze gaan zien, zijn de foto’s. Hier hoef je niet op te bezuinigen.

Wat moet ik allemaal fotograferen?

  • Alle ruimtes, dat is wel het minst!
  • De aanwezige (keuken)faciliteiten: koelkast, fornuis, wasmachine, droger, …
  • Details van de decoratie: schilderijen, kaarsen, lampen, …
  • Een gedekte tafel, ontbijt op bed, …

Sommige sites bieden je de mogelijkheid aan om onbeperkt foto’s te plaatsen. Aarzel niet om er zoveel mogelijk te plaatsen. Wel dienen ze van goede kwaliteit te zijn: scherp, goed belicht, etc. Je kan ze achteraf nog bewerken door gratis tools zoals google-photos. Er wordt ook aanbevolen om een groothoeklens te gebruiken.

 

Nu boeken anders…

De gast heeft je advertentie gelezen en alle foto’s bekeken. Er staat nu niks meer in de weg om de boeking binnen te halen. Om daarvoor te zorgen kan je aan het einde van je advertentie de gast oproepen dat de kalender altijd up-to-date is of dat hij je een bericht kan sturen om over de prijs te praten. Of dat je hen heel goed zal hosten en dat ze niks zullen missen tijdens hun verblijf.

Conclusie

De advertentie dien je dus heel zorgvuldig te maken. Dat is het visitekaartje van je woning! Wil je extra euro’s verdienen met korte termijn verhuur, dan begint het met een gelikte advertentie.

Heb je advies nodig of wil je weten of je een goede advertentie hebt geschreven, laat het mij weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *