Meer beoordelingen is meer reserveringen!

Wie laat zich vandaag niet beïnvloeden door klantenbeoordelingen om iets te kopen of iets te reserveren? Het is bijna onmogelijk om een product of, in ons geval, een woning aan te bieden die geen reviews heeft.

Hoe kom ik aan reviews?

Alle boekings-sites ook wel platformen genoemd, bieden tegenwoordig de mogelijkheid om een review te plaatsen. Als ik naar de populaire platformen kijk, dan krijg je na je verblijf een mail toegestuurd met een unieke link waar je een “echte” review voor de betreffende accommodatie/product kan plaatsen.

Niet alleen is het belangrijk om op deze platformen je ‘advertentie’ te plaatsen maar ook Facebook en Google zijn grote jongens. Als je woning een Google-pagina en/of een Facebook-pagina heeft, wat ik ten zeerste zou aanraden als dit nog niet het geval is, dan moet je een account hebben en moet je ingelogd zijn om een review te kunnen plaatsen. Het is niet meer zoals vroeger dat je anoniem een review kan plaatsen.

Voor je potentiële klanten is dit belangrijk te weten dat de reviews die op de verschillende sites staan van gasten zijn die echt in je woning hebben geslapen en dus echt zijn. Echte reviews zijn heel belangrijk om vertrouwen te creëren.

Hoe kan ik zorgen voor meer beoordelingen?

Belangstellend zijn

Zoals eerder geschreven worden reviews na het verblijf gevraagd, vaak via mail. Op platformen die ik gebruik, worden de gasten 2 tot 3 keer herhaald gevraagd om een review te plaatsen als ze dat nog niet gedaan zouden hebben. Ook stuur ik hen een persoonlijk bericht via sms of whatsapp, tijdens en na hun verblijf om te vragen of alles naar wens is /geweest. Een prima manier om je belangstelling te tonen, wat ik als gast zeker zou appreciëren. Gasten zijn dan meer willend om 2 minuten te nemen om een (positieve) review te schrijven. Je kan dan ook vragen naar eventuele verbeterpunten waar je wellicht nog niet aan gedacht zou hebben.

Je prijzen nakijken

Je woning is net klaar voor de verhuur. De advertentie ziet er prima uit met een mooie beschrijving en prachtige foto’s. Je hebt een prijs zo berekend dat deze ongeveer op hetzelfde niveau ligt als je concurrenten. Probleem: er komen (bijna) geen reserveringen. Als het niet aan de advertentie ligt, dan ligt het waarschijnlijk aan de gehanteerde prijs. Zeker als je nog geen beoordelingen hebt, dien je je prijs onder je concurrenten te laten zaken om de eerste reserveringen binnen te halen. Je zult zien dat het vaak snel effect heeft. Als je eenmaal de eerste reserveringen hebt en de gasten hebben het prima naar hun zin gehad, dan ga je je eerste positieve beoordelingen krijgen. Wanneer je genoeg (rond de 10) beoordelingen hebt verzameld, kan je je prijs langzaam verhogen.

 

Social Media

Zoals hierboven geschreven is het belangrijk om een Facebookpagina (facebook business page) te hebben. Gasten kunnen zo in je woning “inchecken” (een bericht schrijven met de locatie van je woning) en dit aan hun vrienden en familie laten weten. Dus extra zichtbaarheid en wellicht nieuwe klanten!

Een google-pagina heeft ook zijn voordelen. Zo kan je je woning registreren bij Google-business en kom je in de zoekresultaten terecht. Aan de rechterkant van de resultaten worden er verschillende informatiepunten getoond over je “bedrijf” of in dit geval je woning zoals foto’s, kaart, reviews, telefoonnummer, etc.

Ik heb een slechte review ☹

Dat kan wel eens voorkomen dat gasten een slechte review schrijven. In 99% van de gevallen weet je dat reeds voordat je gast dit publiekelijk bekend gaat maken. Ik heb ook wel eens een slechte review gehad. Dat vond ik niet leuk, enorm teleurstellend. Je doet 200% je best om de klant tevreden te hebben maar zelfs dan heeft het geen nut. Hoe ga je hier mee om?

Altijd een antwoord sturen

De gasten hebben de tijd genomen om een bericht te schrijven. Om hen te bedanken, dien je hen altijd te beantwoorden, ook al is het een negatieve review. Een antwoord op de positieve reviews kan zijn:

“Bedankt dat u onze woning heeft gekozen voor uw verblijf in Amsterdam. Ik zal u met veel plezier opnieuw hosten bij een volgend bezoek.”

Bij negatieve reviews weet je al op voorhand dat deze gaat komen. Ik wil hier mee zeggen dat tijdens het verblijf of wanneer je vraagt of alles in orde is, dat ze al met een lijstje van negatieve ervaringen komen: de vaatwasser maakt teveel lawaai, de bedden liggen niet lekker, internet is te traag,… Vaak probeer je hen nog zo goed mogelijk te helpen, deze klanten krijg je meestal niet meer uit deze negatieve cirkel. Je kan je dus maar beter voorbereiden op wat je hen gaat antwoorden wanneer de review geplaatst is.

Hoe antwoord ik op een negatieve review?

Een goed antwoord op een negatieve review is heel belangrijk en vergt even tijd om er goed over na te denken. Wees niet defensief maar probeer met oplossingen te komen. Leg uit dat je punten hebt gefikst en dat het dus niet meer gaat gebeuren of dat je de vaatwasser hebt laten nakijken, en de matrassen zult vervangen waardoor de nachtrust beter zal geworden.

Andere toekomstige klanten gaan jouw antwoord ook lezen en zullen merken dat je meeleeft met de gasten door hen oplossingen te bieden op wat ze eventueel tijdens hun verblijf zijn tegengekomen. Het laat ook zien dat je “aanwezig” bent ook al woon je wellicht aan de andere kant van de regio. Je zult zien dat je juist meer positieve beoordelingen zult krijgen. Gasten zijn ook mensen en zullen gevoelig zijn en empathie voelen en zullen daarom sneller een positieve reactie achterlaten.

Conclusie

Zonder reviews zul je weinig tot geen reserveringen krijgen. Het is dus noodzakelijk dat, wanneer je een nieuwe woning voor de korte verhuur op de markt wilt zetten, dat je snel probeert om deze te krijgen. Als je een goede en complete advertentie hebt en je zorgt goed voor je gasten, staat er niets meer in de weg om vele positieve beoordelingen te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *